Ostrzeżenia zdrowotne na opakowaniach słodyczy?

08/08/2014

Ostrzeżenia zdrowotne dotychczas znaliśmy z opakowań papierosów. Trudno nam sobie wyobrazić podobne komunikaty na opakowaniach popularnych batonów, czekolad czy żelków. Niestety – taka wizja staje się coraz bardziej realna.

W zeszłym tygodniu brytyjski dziennik The Times opublikował dość alarmującą wizję przyszłości przemysłu słodyczy. Rzeczniczka prasowa firmy Mars, produkującej draże M&M’s, batony Milky Way czy Bounty wyraziła obawy, że szaleństwo dotyczące ostrzeżeń na paczkach papierosów, które ogarnia regulatorów, niedługo dojdzie do ściany, po czym przeniesie się na inne produkty uważane za szkodliwe.

Przedstawiciele firmy mówią o tzw. plain packaging – nałożeniu obowiązku pakowania papierosów w jednolite, szare opakowania. Marki nie mogą nawet używać swoich logotypów - każde logo zamienione jest na prosty tekst napisany tym samym fontem. Prawnicy zwracają uwagę, że tworzy to niebezpieczny precedens, pozwalający na przeniesienie tych rozwiązań na inne branże – alkoholową, napojów gazowanych, czy właśnie słodyczy. Mimo że prawo stanowi, że takie rozwiązania mogą być wykorzystywane tylko jeśli istnieją „namacalne dane o skuteczności i żadne inne rozwiązanie nie przyniesie podobnych efektów”, branża już zwiera szyki do walki.

Kontrowersje dotyczące plain packagingu pojawiają się nie tylko w Wielkiej Brytanii. Wprowadzenie podobnych rozwiązań planuje też Francja i Irlandia, co może doprowadzić do konieczności ujednolicenia przepisów w całej Unii Europejskiej. Tego typu mechanizmy obowiązują też w Australii, gdzie rząd spotkał się z ofensywą pozwów sądowych, zarzutów o utrudnianie konkurencji, a co najgorsze – wzrostem przemytu i liczby palaczy. Musiało zaboleć.

 

fot.: InStyle.com

Wróć

Jak możesz pomóc?

Facebook