Redukcja szkód – wszystko co powinieneś wiedzieć

Redukcja szkód – wszystko co powinieneś wiedzieć

W związku z przytłaczającą ilością fake newsów zalewających Internet, postanowiliśmy skorzystać z rzetelnych źródeł THR i przygotowaliśmy materiał przybliżający każdej osobie – zarówno palącej jak i niepalącej, fakty związane z wapowaniem i wychodzeniem z nałogu poprzez redukcję szkód. Przetłumaczyliśmy pytania i odpowiedzi dotyczące najczęściej poruszanych wątpliwości, przeczytajcie sami.

Jeśli jestem palaczem, ale nie chcę rezygnować z nikotyny, jak mogę zmniejszyć ryzyko?


Rzuć całkowicie palenie papierosów lub przejdź na mniej szkodliwy produkt nikotynowy. Na rynku dostępne są papierosy elektroniczne, doustne środki nikotynowe lub tytoń bezdymny, podgrzewane wyroby tytoniowe (heat-not-burn) lub produkty farmaceutyczne (np. inhalatory, pastylki, plastry i gumy nikotynowe).

Czy e-papierosy pomagają palaczom skończyć nałogiem?


Tak. Istnieje wiele dowodów na to, że e-papierosy są skuteczne w pomaganiu ludziom w rzucaniu palenia, oto niektóre z nich:

Czy e-papierosy i inne produkty związanie z wapowaniem są niebezpieczne?

W zdecydowanej większości niezależnych badań prowadzonych przez międzynarodowe agencje zdrowia e-papierosy wykazują 95-99% spadek szkodliwości w porównaniu do tradycyjnych papierosów. Samo narażenie na nikotynę nie jest szczególnie szkodliwe i w większości przypadków pozostaje pod kontrolą użytkownika poprzez "miarkowanie" (ang. titration), czyli palenie lub wapowanie w sposób zapewniający pożądaną dawkę nikotyny.

Jak szkodliwa jest nikotyna?

Spożywanie nikotyny nie jest całkowicie pozbawione ryzyk i może prowadzić do uzależnienia. Jednak ma ono także inne aspekty . Nikotyna ma działanie podobne do kofeiny zawartej w kawie. Nie ma dowodów na to, że nikotyna powoduje jakiekolwiek istotne ryzyko zachorowania na raka, a ryzyko chorób układu krążenia jest minimalne. To dym, a nie nikotyna, jest odpowiedzialny za prawie wszystkie przedwczesne zgony i choroby. Większość ludzi może bezpiecznie spożywać nikotynę - stosując nikotynową terapię zastępczą (NRT), taką jak guma, inhalatory, pastylki, spraye lub plastry. Kobiety w ciąży powinny jednak unikać nikotyny, ponieważ może ona mieć negatywny wpływ na rozwój płodu.

Jak skuteczne są strategie ograniczania szkodliwych skutków palenia tytoniu?

W krajach, w których uznano znaczenie strategii redukcji szkód i wprowadzono proporcjonalne, oparte skali ryzyka regulacje, wykazano znaczące korzyści zdrowotne dla szerokich społeczności. Na przykład w Wielkiej Brytanii papierosy elektroniczne stały się metodą zalecaną przy rzucaniu palenia. W Szwecji znaczna liczba osób zastąpiła palenie papierosów snusem (szwedzki bezdymny wyrób tytoniowy). Odsetek osób palących zmniejszył się do zaledwie 6%, podczas gdy średnia w UE nadal wynosi około 26%.

Jeśli strategia redukcji szkód jest tak skuteczna, dlaczego nie jest szerzej stosowana?

Większość barier związanych z wprowadzaniem harm reduction ma źródło w błędnych wyobrażeniach i nieproporcjonalnych regulacjach dotyczących wyrobów tytoniowych. Na przykład brak rozróżnienia między tytoniowymi i nietytoniowymi produktami nikotynowymi powoduje dezorientację wśród konsumentów. Wprowadzające w błąd doniesienia medialne pogłębiają błędne wyobrażenia.